Saturday, April 28, 2012

Bantu bumi kita dengan 5R!!


Sayangilah bumi kita. Kita hanya meminjam bumi ini daripada anak-anak kita. Berfikir sebelum buang.
Macam biasa dengar, kan iklan gitu. Tapi, apa tindakan kita sebagai penghuni bumi ini untuk selamat bumi kita daripada terus sakit dan sakit setiap hari. Kat astro pun dah ada iklan Maya Karin menangis tengok bumi. Kesian tau bumi kita ni sebenarnya.

Teringat masa belajar di Jepun dulu. Kami diberi jadual hari pembuangan sampah. Kami kena asingkan sampah. Sampah dapur tak boleh campur dengan plastik, botol dan lain-lain. Sampah yang boleh dibakar, tak boleh bercampur dengan yang boleh dibakar. Sampaikan hari pembuangan sampah untuk peralatan elektrik dan perkakas rumah pun ditetapkan. Betapa teraturnya sistem pembuangan sampah mereka. 

Bagaimana pula dengan kawa-kawan semua? Kawan-kawan asingkan sampah tak kat rumah? Kami asingkan. Kertas, tin, botol, plastik dan sampah dapur. Dulu kumpul banyak-banyak, kemudian jual. Kini kami kumpul sikit-sikit, ala-ala penuh sikit, kami letak kat tempat sampah. Bila dah asingkan, tak ada la kes sampah kita dipunggah.

Apa yang kami buat untuk selamatkan bumi?

REUSE
Kami bawa bekal ke tempat kerja kadang kala. Bekas Tupperware kegemaran kami ialah CrystalWave Set. Nak makan, panaskan ajer dalam seminit setengah gitu dalam mcrowave. Jimat pun jimat, kurangkan penggunaan bekas styrofoam. Bumi lambat nak hadam styrofoam ni. Kesian bumi.. Kesannya pada kita dan anak cucu cicit piut kita.

REDUCE
Kami selalu bawa air dalam Eco Bottle kami. Ada macam-macam warna dan ada dalam 2 saiz. 1 liter dan 500ml. Dengan itu, kami amat jarang beli air mineral melainkan stok air dah betul-betul habis dalam perjalanan. Tapi, botol tu kami tak buang begitu saja, kami kumpul dan kemudian recycle la.. apa lagi.. ehehhe..

RECYCLE
Macam yang kami cerita tadi, kami asing-asingkan sampah macam yang kami buat masa kami belajar dulu.

REPAIR
Buat masa ni kami hanya pernah repair handphone kami yang rosak skrin. Walaupun, ramai yang menggesa supaya kami tukar handphone, tapi, kami setia dengan handphone kami ni sehingga dia tak berfungsi dengan baik lagi. (^-^)v

REFUSE
Yang ni kami buat masa pergi kedai Tupperware. Tapi, kalau ke pasaraya kami ambil juga beg plastik tu untuk recycle jadi plastik sampah. Kecuali hari Sabtu sebab kerajaan Negeri Selangor mengharamkan pemberian beg plastik. Kalau nak juga, 20sen sekeping. 

Kawan-kawan macammana pula? Apa tindakan kawan-kawan dalam usaha selamatkan bumi kita?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...